Pearl Harbour - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Ineke Mol - WaarBenJij.nu Pearl Harbour - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Ineke Mol - WaarBenJij.nu

Pearl Harbour

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Honolulu

Dinsdag hebben we een rustig dagje gehad. Eerst ontbeten en daarna ben ik alleen naar het strand gegaan. In de middag zijn we nog met ons drieën naar het strand geweest. In de avond wilden we eten bij the Cheesecake Factory maar daar was het nogal erg druk. We zijn toen naar een soort eetcafe uitgeweken. Harde muziek, rock, maar wel lekker gegeten.

Woensdag zijn we op tijd opgestaan. Om kwart voor 9 zouden we opgehaald worden voor een tour "Pearl Harbour & Honolulu sightseeing". De tour hadden we maandagavond geboekt. Handig toch dat internet.
We staan op tijd buiten het hotel te wachten en iets later dan gepland worden we opgehaald. In Pearl Harbour mogen geen tassen of iets mee naar binnen dus we hebben eigenlijk niets bij ons, alleen de camera en een klein flesje water. Stom maar onze petjes en zonnebrandcrėme vergeten.
We halen nog wat mensen oo en worden daarna overgezet naar een grote bus. Half 10 gaan we op weg naar Honolulu en Pearl Harbour.
Iets na 10 uur komen we er aan. Heel bijzonder om daar te zijn. Om kwart voor elf krijgen we eerst een film te zien over gebeurtenissen van 7-12-1941. Daarna kunnen we op de boor naar het monument.
We lopen eerst wat rond en zien allerlei informatie. Een overlevende van de aanslag vertelt zijn verhaal aan een grote groep militairen. Daarna zingen de militairen een lied en marcheren verder. Voor ons is het dan tijd om naar de presentatie/film te gaan. Deze film duurde 20 minuten en het was erg indrukwekkend. Voor de Amerikanen is deze Japanse aanval in deze vorm zo volledig onverwacht geweest.
Na de film dus in de boot naar het monument boven het schip de Arizona, waar 1400 soldaten in gestorven zijn en begraven liggen. In totaal zijn er vier grote marineschepen en vele, vele kleinere boten gezonken. Vele duizenden militairen hebben er het leven verloren. Echt heel indrukwekkend was het. Zeker omdat na deze aanval vele duizenden dienst genomen hebben om te vechten tegen de vijand.
Het monument al vaak op tv gezien maar om daar nu te staan, tja. Ze waren bezig met duiken naar het wrak en onderzoek. Verteld werd dat dit ieder jaar gebeurd omdat rond 7 december altijd een documentaire getoond wordt op tv. Dit jaar is dat 75 jaar geleden dus wordt er extra aandacht aan besteed.
Overigens waren er destijds ook overlevenden. De soldaten die daarna overleden zijn/ overlijden worden gecremeerd en in het gezonken schip bijgezet. Het is ook echt een begraafplaats.
Je loopt ongeveer een kwartier hier rond, kunt vragen stellen en daarna komt wr weer een boot met nieuwe bezoekers en ga je weer met de boot terug naar de wal.
We hebben nog een uur rondgelopen, informatie gehad en rond gekeken en wat gegeten.
Om kwart voor een moesten we weer bij de bus zijn en gingen we weer verder.
In Honolulu zijn we naar de Punch Bowl crater geweest. Ook dit is een voormalige krater waar nu een enorme begraafplaats is van militairen. Hierna reden we door naar het centrum van Honolulu. Hier hebben we het gouvernementsgebouw gezien en het enige paleis binnen de Verenigde Staten. Hawaii is eerst een koninkrijk geweest voor het bij de VS als 50e staat toegevoegd werd. Daarna reden we door om naar het bekende beeld van de koning Kamehameha Te gaan. Dit staat voor een gebouw wat in de serie Hawaii five O vaak voorkomt. Wij zijn allemaal fan van dit programma. Toen we er aankwamen kon de bus er niet stoppen want er werden filmopnames gemaakt voor de serie. Wat verder mocht dit wel en kregen we tijd om even te gaan kijken.
Voor het gebouw stonden allerlei camera's, auto's met zwaailichten, een heuse filmset.
We hebben de acteurs (Steve, Danny en Chin Ho) gezien. Weliswaar van wat verder weg, maar toch.... Hoe bijzonder is dat.
Lieke wilde wel graag blijven tot het afgelopen was, ze wilde wel op de foto met Steve, maar ja die kans was wel klein.
We gingen weer verder met de bus, terug naar Waikiki. De tour was ten einde. We werden veer voor het hotel afgezet. Het was inmiddels kwart voor drie.
Hierna op de kamer geweest. Dagboek bijwerken en alles verwerken wat we nu weer gezien hadden. Een hele bijzondere dag was het.
Vroeg in de avond, 6 uur, zijn we al op pad gegaan. Dit keer bij de Cheesecakefactory. We moesten 40 minuten wachten voor we een tafeltje hadden en om de tijd te doden nog even gewinkeld. Lieke leuk tasje gekocht bij forever 21.
Om 7 uur waren we aan de beurt.. We hebben lekker gegeten. Sophie, Lieke en Rob gingen ook voor het toetje. Jawel Cheesecake. Sophie en Lieke kozen de velvet cheesecake en Robe de Lime cheesecake. De stukken van Sophie en Lieke waren enorm groot. Zelfs met hulp van Rob kreeg Sophie het niet op. Maar lekker was het. Daarna nog wat gewinkeld, want daarom waren we zo vroeg gaan eten. Iets na 10 uur waren we weer thuis.
Nog even Olympische Spelen kijken en dit verslag schrijven.
Morgen de laatste hele dag in Waikiki.

• 18 Augustus 2016 - 11:56

Opa Mol:

Herinneringen uit het verleden! Mooi om te lezen.
    Nog even genieten!

• 18 Augustus 2016 - 23:17

Emmy:

Indrukwekkend verslag. Geniet nog van jullie laatste dag en goede terugreis. Passen al die belevenissen, ervaringen en aankopen wel in de koffers?

• 19 Augustus 2016 - 14:57

Lies:

Genoten van je verslagen. Goeie terugreis gewenst.

• 19 Augustus 2016 - 18:59

Els:

leuk om jullie vakantie zo mee te kunnen beleven!