Chengdu - de reuzen panda's - Reisverslag uit Lijiang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu Chengdu - de reuzen panda's - Reisverslag uit Lijiang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu

Chengdu - de reuzen panda's

Blijf op de hoogte en volg Ineke

16 Juli 2013 | China, Lijiang

Vandaag gaat de wekker nog vroeger, nl. 10 voor 6.
Om 7 uur moeten we in de bus zitten, moeten de koffers gepakt zijn en moeten we gegeten hebben.
Maar dit lukt allemaal voortreffelijk.
Om 7 uur stipt vertrekt du bus naar het Pandacentrum, iets buiten Chengdu.
Het gaat om 8 uur open, maar omdat er nauwelijks verkeer op de weg is zijn we er al om half 8. De chauffeur van de bus gaat ook mee. Hij komt hier zeker 100 keer per jaar en kent iedereen. Hij spreekt met de bewaker en even later kunnen wij lekker doorlopen. We zijn dus als eersten en enigen in het park.
Even later zien we onze eerste panda. Weliswaar achter glas, maar het is er een. Deze ligt nog wat versuft voor zich uit te kijken.
Panda's eten twee keer twee uur per dag en de rest van de dag slapen ze. Wat een leven.....
Even verder zien we de eerste panda's buiten. Geweldig gezicht. Het zijn twee wat grotere panda's van ca. 10 jaar uit. Ze zijn bamboe aan het eten en zitten er fraai bij boven in de boom. Geweldoge foto's natuurlijk.
Dan wat verder zitten twee jongere panda's van bijna 1 jaar met hun moeder. Ze spelen en stoeien volop samen. Zo leuk om te zien.
Er wporden heel wat foto's en filmpjes gemaakt door iedereen. Het is ook zo vertederend.
We lopen er 1,5 uur rond en het verveelt geen moment. Het had van iedereen veel langer mogen duren. De panda's zijn allemaal lekker aan het eten en genieten echt.
We drinken er nog wat, kopen nog wat souveniers en dan moeten we weer de bus in. Op weg naar het vliegtuig voor de vlucht naar Lijiang.
We zijn mooi op tijd en kunnen meteen inchecken.
In Lijiang staat de bus al op ons te wachten. Een heel klein busje waar, gelukkig, alleen de koffers in moeten. Wij gaan in een iets grotere bus. Het is ongeveer een half uur rijden en dan komen we in Lijiang. Een heel oud stadje wat ook heel erg hoog ligt, nl. 2500 meter.
Er rijden geen bussen of auto's. Dus alle koffers worden uit de bus geladen op een fietskar en wij gaan er te voet achteraan.
Ons hotel ligt heel hoog en alle koffers worden door dragers naar boven gedragen. Dit is prima want wij hebben door de ijle lucht al veel moeite om zelf de trappen op te lopen.
Het is een heel authentiek hotel wat prachtig uitkijkt over de oude stad. Zeker 's avonds als alle lichtjes aan zijn. Supermooi.
In de straatjes zijn wel heeeeel erg veel souvenierwinkeltjes, dus het echte authentieke is er wel een beetje af. Hier wonen heel erg veel verschillende minderheden die allemaal prachtig uitgedost rondlopen. Dat is weer wel heel erg leuk en fraai om te zien.
's Avonds gaan we weer met de hele groep eten. Dit vinden we allemaal prettig omdat het uitzoeken van restaurantjes toch nog wel lastig is en Thuis, de reisleider, spreekt en leest Chinees. Wat wel handig is, Ook de kinderen eten beter en meer als we met zo'n groep zijn en het is nog gezellig ook.
Weer heerlijk gegeten. Afgesproken dat we morgen wat uitslapen.