Lijiang - de fietstocht - Reisverslag uit Lijiang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu Lijiang - de fietstocht - Reisverslag uit Lijiang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu

Lijiang - de fietstocht

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Juli 2013 | China, Lijiang

Vandaag pas om 9 uur gaan ontbijten. Het ontbijt is hier wat minder dan dat we tot nu toe gewend zijn, maar voldoende.
Na het ontbijt beslissen we samen om een fietstocht te gaan maken.
We huren voor iedereen een mountainbike en 1 tandem. Even proefrijden, zadels instellen en daar gaan we.
Gelukkig is Lijiang vele malen minder druk dan dat we tot nu toe gewend zijn. we rijden ook direct de stad uit dus is het niet zo druk.
Natuurlijk stoppen we regelmatig om foto's te maken. Van de groep, van de omgeving....
We zitten hier tussen de bergen dus dat is anders dan dat we tot nu toe gewend waren. Het fietsen is (gelukkig) niet in de bergen en daarom ook heel erg goed te doen. we moeten er aan denken regelmatig te drinken, in verband met de hoogte en om niet uit te drogen.
We komen in een klein stadje waar een hele oude vervallen) tempel staat. Die bezoeken we natuurlijk. Daar is ook een stadje bij zoals we os dat echt van tevoren voorgesteld hadden. Echte oude vrouwtjes en mannen zaten er en verkochten fruit. In een winkeltje wat koekjes gekocht voor de eerste trek.
In een volgend dorpje hebben we weer heerlijk gegeten. Het was er erg druk met Chinezen, dus moet het wel goed zijn. Dit keer hadden we een jongens (6) en een meisjes-tafel (8).
Als we zo uitgebreid eten met drank en alles zijn we vaan rond de 400 Yuan kwijt, wat omgerekend ongeveer 1,75 per per soon is. Geen geld dus.
Daar waren ook weer wat winkeltjes dus weer inslaan. Alles is zo leuk...
Toen weer op de fiets voor de terugreis. Helaas had ik na twee km. een lekke band. Jammer want het was nog ruim 6 km. fietsen. Gewoon doorgaan.
Uiteindelijk staond mijn band wel heel plat en leek het of er een slag in mijn wiel zat (wat niet gek is op die wegen).
2 km. voor het eind heeft Rob mijn fiets overgenomen. We zijn nog gestopt bij een Pirelli zaak, maar ze wilden de band niet oppompen. Doorfietsen dan maar.
We zijn heel aangekomen. Daarna nog even gewandeld naar de dragon pool. Dat is een plaatje van een vijver, met een brug en de jade dragon mountain (besneeuwde bergtop) op de achtergrond. Deze foto prijkt hier op alle kalenders, omlagen en wat dan ook.
Daar aangekomen een totale deceptie. Er stond helemaal geen water in de vijver. De weerspeigeling van de mountain was dus helemaal niet te fotograferen. Zeker niet omdat die berg ook nog achter de wolken zat. Jammer. Maar wel veel plezier gehad.
's Avonds zijn we met ongeveer de helft van de groep naar een traditionele Naxi-voorstelling geweest. Naxi's zijn hier de oorspronkelijke Chinezen en hebben hele aparte muziek en hele traditionele instrumenten. De groep bestond uit 33 personen. Ze noemde de 8 oudsetn op. Beginnend bij 80 , 82, 84 en eindigend bij 90 jaar!.
Schitterend.....
Daarna samen in de lobby (die is gewoon buiten) nog wat gekletst.
We volgen de tour hier ook een beetje en we weten van Mollema.Toch leuk om te volgen. We begrepen ook dat mogelijk de Alpe d'Huez ingekort gaat worden. Jammer.

• 18 Juli 2013 - 09:22

Doran:

Het klinkt allemaal goed, geniet maar lekker.
    Enne die alp gaan ze wel twee keer beklimmen hoor, vanmorgen niets meer over inkorten gelezen. Er kwam ook heel veel kritiek op, slecht weer hoort er ook bij en maakt rijden niet onmogelijk, alleen beter opletten!

• 18 Juli 2013 - 21:29

Robert En Linette:

Hallo cultuursnuivers, wat een reis, early rise and shine. Het is een hele beleving en voor ons fijn dat je toch nog tijd kunt vinden om ons uitgebreid op de hoogte te brengen van het reisverloop. We genieten ervan en beginnen vast te fantaseren om ook te gaan. Hele fijne reis verder, groetjes aan de rest

• 19 Juli 2013 - 22:31

Oma En Opa.:

Samen genieten we mee. Wat een ervaringen. Schitterend. Geniet en blijf genieten.
    Hier alles prima. "Wat hebben we het toch goed" zei Oma gisteren.....
    Mollema en Ten Dam hebben uitstekend gereden, ook al is het minder gegaan de laatste dagen.
    6e en 11e momenteel. Prima resultaat. Jullie hebben ongetwijfeld nog mooie dagen voor de boeg.
    Heerlijk ! Hele fijne dagen en groet allen van ons tweetjes. Vanuit een warm Brabant. Liefs.