de verboden stad - Reisverslag uit Baizhifang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu de verboden stad - Reisverslag uit Baizhifang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu

de verboden stad

Blijf op de hoogte en volg Ineke

11 Juli 2013 | China, Baizhifang

Vandaag zijn we te voet naar het plein van de hemelse vrede gelopen. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien. Enorm.
Je moet via een aantal beveiligingsplaatsen voordat je het plein op mag. Daar staat ook het mausoleum van Mao. Daar stonden echt duizenden mensen in de rij om langs Mao te kunnen lopen. Stilstaan is niet toegestaan. Je werd over heel het plein geleid in een sliert, net als de efteling. Echt duizenden mensen. Onvoorstelbaar.
Via het plein kon je, via nog wat veiligheidscontroles naar de verboden stad. Daar heeft de gids voor ons in de rij gestaan. Wij hebben daar staan wachten en werden weer regelmatig gevraagd of we op de foto wilden.
Daar heerlijk rondgelopen, tussen alle duizenden Chinezen.
Mooie paleizen, die hoe dieper je de verboden stad inliep, mooier werden. Wat eerst brons was, werd goud van kleur. Prachtige tronen waar de keizers gezeten hadden. Mooi bewerkte trappen waar alleen de keizer over mocht lopen.
Achter de paleizen nog een mooie , echt chinese, tuin met mooie hele oude bomen en overdekte, soort, tuinhuisjes. Daar kon je schuilen tegen de rfen maar ook tegen de zon.
Toen we buiten kwamen konden we achter de verboden stad een tempel bezoeken op een berg. Van daaruit had je een mooi uitzicht over de verboden stad. Wij natuurlijk weer naar boven geklommen om dat te kunnen zien.
Daarna in de rij om te wachten op de bus. Het is dat we wisten dat we bus 1 of 2 moesten pakken. Je kunt absoluut niet lezen waar de bus naar toe gaat. Toen we in de rij stonden nog gezien dat de politie de verkopers achterna zaten. Verkoopwaar werd afgepakt.
Daarna terug naar het hotel via een superrmarkt. Daar wat inkopen gedaan om de nachttrein te "overleven".
Aamen met de hele groep hebben we weer gezellig en lekker gegeten. Weer aan een ronde tafel met draaiplateau. Daarop komen dan allerlei lekkere gerechten. Ieder oakt waarvie zin in heeft. Soort tapas maar dan Chinees.
Om half 7 vertrokken naar het station voor de nachttrein naar Xi'an. Onze volgende bestemming.