de Chinese Muur - Reisverslag uit Baizhifang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu de Chinese Muur - Reisverslag uit Baizhifang, China van Ineke Mol - WaarBenJij.nu

de Chinese Muur

Blijf op de hoogte en volg Ineke

09 Juli 2013 | China, Baizhifang

Om 6 uur ging de wekker, half 7 ontbijten en om 7 uur vertrekken naar de Chinese muur.
We gaan de muur beOeken bij Mutianyu, een punt 79 km boven Beijing en ruim 2 uur rijden.
Na 9 uur komen we er aan. Je kunt met de stoeltjeslift, de kabelbaan of te voet naar boven. Wij gaan natuurlijk te voet. Dat hoort bij de muur beklimmen. Overigens zei Mao dat je pas een Chinees bent als je de muur beklommen hebt.....
Dat viel toch nog wel enigszins tegen. Steil omhoog, kleine treden en dan de klamme warmte. Maar na ruim 20 minuten klimmen kwamen we boven aan.
Daar stonden we dan toch echt op de muur. Fenomenaal.
Dat is toch een super ervaring. Zo mooi.
Het weer was wat bewolkt, niet te warm en laag hangende bewolking. De wolken hingen tussen de bergen wat de wel bekende foto's van China opleverde. Prachtig.
Doordat we samen waren konden we van elkaar foto's maken en staan we met het hele gezin op de foto bij de muur. Ook leuk.

Terug naar beneden gingen de kinderen met de rodelbaan. We hoorden ze al van verre aankomen.
Beneden waren (natuurlijk) allerlei souvenirwinkeltjes. Afdingen gaat Sophie en Lieke goed af. De prijzen die ze betaalden werden steeds lager. Ze zagen ook wel dat als het in de ene winkel niet lukte er nog een volgende was met soortgelijke spullen.

Hierna reden we richting Olympisch stadion. Hier tegenover hebben we samen geluncht. Weer met z'n allen rond debtafel met een draaiplaat. Dit keer kwamen er weer hele andere lekkere gerechten op tafel te staan. Een van de gerechten was ook citroenkip. Die hadden Rob en ik enige weken geleden gemaakt voor de eetclub. Erg lekker.
Na de lunch (in de regn) langs het Olympisch stadion gelopen. Daar hebben we ook een muur gezien waarin alle namen stonden van alle medaillewinnaars. Hier waren ook diverse Nederlanders bij.
We lipen door richting het Olympisch zwembad. Daar was inmiddels een zwemparadijs van gemaakt ket de meest fantastische glijbanen. Daar gingen we met z'n allen zwemmen. Vooral de kinderen hebben hier enorm van genoten. Sophie is als eerste van een superglijbaan gegaan waarbij je via een platform een vrije val maakte doordat de bodem onder je weg ging. Ze werd compleet gelanceerd. Maar het was wel leuk (aldus Sophie). Later is ook Lieke nog van deze glijbaan afgegaan.
Rond 7 uur zijn webterug naar het hotel gegaan. Lopen, metro, lopen. Daar kwamen we na 9 uur aan en zijn we moe naar de kamer gegaan.
Weer een superdag.

• 11 Juli 2013 - 12:33

Linetteva:

Hallo Ineke, Rob, Sophie en Lieke
    Wat een superleuke vakantie. De verslagen worden steeds uitgebreider en daarmee steeds leuker om te lezen. Alsof je er bij bent. Mooie ervaringen, inspirerend. Hier is het momenteel ook zomer, eindelijk. Geniet ervan en blijf schrijven.
    Groetjes van de familie
    Linette

• 11 Juli 2013 - 22:18

Oma En Opa.:

Dag allevier,
    Prachtige verhalen. Fijn om te lezen. Zal ze bewaren voor Oma, als we een laptop of zo iets hebben.
    Ik vertel het wel. Alle reacties van ons gelezen? Of doe ik het verkeerd? Lieve groetjes, Oma en Opa.